Cele 42 de stele mici care împodobesc mantia sa,
sugerează numărul generaţiilor de la Abram la Cristos (Mt 1,1-17). Cele 3 stele
mari de deasupra capului şi umerilor ne aduc aminte că Fecioara Maria
inaugurează o epocă pe deplin nouă, rămânând Fecioară atât înainte şi pe
parcursul sarcinii, cât şi după naşterea lui Isus.Viţa îl reprezintă de
asemenea pe Isus Cristos
(cfr. Jo 15, 1-6); de la rădăcinile acestui „copac
al vieţii” izvorăsc cele 4 râuri ale Paradisului (Gen 2, 10-14). Ele sunt
Cuvântul lui Dumnezeu care se răspândeşte şi irigă fiecare parte a Pământului; după
părerea Maeştrilor medievali reprezintă şi misterele vieţii lui Isus Cristos,
evangheliştii şi Doctorii Bisericii.Pruncul care stă pe genunchii Mamei ca pe
un tron este Cuvântul, Înţelepciunea Eternă, Mielul din Apocalipsă care are
puterea de a interpreta şi desluşi secretele istoriei (cfr. Ap 5,9); în jurul
lui viţa produce 24 de ciorchine, care înseamnă cele 12 triburi ale lui Israel
şi cei 12 apostoli, ale căror nume sunt scrise pe porţile Ierusalimului celest
(Ap 21, 12-14). Pruncul îmbrăcat cu o tunică aurită şi deasupra cu o mantie
purpurie, care simbolizează divinitatea şi regalitatea sa – face un gest amplu
de binecuvântare către Sf. Tereza din Avila care Îi oferă modelul mănăstirii
Sf. Iosif din Avila, adică tot Ordinul în care ea este Mamă şi Maestră. De
partea cealaltă, Sf. Ioan al Crucii prezintă semnul ascultării Fiului faţă de
Tată „până la moartea pe cruce”(Fil. 2,8).Din gestul lui Isus înmuguresc înspre
cer noi corzi de viţă de vie printre care apare Sf. Tereza din Lisieux, care
ţine în mâini o carte deschisă cu simbolurile „numelor” sale: Pruncul Isus şi
Sfântul Chip. Mica Tereza ne explică şi ne învaţă să trăim doctrina Marilor
Fondatori: teologia Întrupării şi a Sfintei Umanităţi a lui Cristos (Tereza din
Avila) şi aceea a asimilaţiei cu Cristos crucificat (Ioan al Crucii). Tereza de
Lisieux se odihneşte pe un grup de 3 ramuri, care încă o dată ne aduc aminte că
toate îşi au izvorul şi revărsarea în Sfânta Treime.Sub Tereza din Avila sunt 7
ramuri: acest număr face aluzie la Sanctitatea lui Dumnezeu, la zilele
Creaţiei, la darurile Duhului Sfânt şi la cele 7 sacramente lăsate de Mântuitor
(cfr. Is 11,1-2). Deasupra înmuguresc 12 ramuri : reprezintă Biserica în
plinătatea şi unitatea sa apostolică.Sub Ioan al Crucii ramurile sunt în număr
de 8, număr care simbolizează numărul mulţumirii, al binecuvântării, al
împărăţiei lui Dumnezeu şi al Învierii. Deasupra putem număra 9 ramuri care
reprezintă numărul cerurilor şi a ierarhiei îngereşti.În final, stema Papei
Ioan Paul al II-lea împreună cu stema carmelitană reaminteşte de legătura
profundă de prietenie spirituală pe care Papa a legat-o încă din tinereţe cu
Familia Carmelului.